Dirty Demptah

Dirty Demptah

Dit is een gravel, MTB of weg toertocht die op 28 of 29 november gereden wordt. Solo of met maximaal 4 personen.

Het is helaas niet anders: voorlopig zijn we weer aangewezen op #ridesolo. Of we dat nu willen of niet. Dit kan best demotiverend zijn. Want als je zaterdag niet strak in vorm bij de Scheg hoeft te staan met je racefiets, gravelbike of MTB, waarom zou je dan nog gaan fietsen? De dagen worden toch korter, en het weer slechter. Wat is er dan mis met de bank en Netflix? Niets, maar dat zorgt er niet voor dat je in vorm bent voor de eerste editie van Dirty Demptâh. Geen COVID, maar de GoFit toertocht!

Dit is een gravel, MTB of weg toertocht die op 28 of 29 november gereden wordt.

  • Solo of met maximaal 4 personen.
  • De route? Die maak je zelf.
  • 200 kilometer voor de weg
  • 160 kilometer voor een graveltocht
  • Of 150 kilometer voor een MTB tocht

Je kunt je dus uitleven met Komoot, Basecamp of de routebuilder van Strava, want met zulke afstanden heb je heel wat nieuwe paden om te ontdekken. Is dat routebouwen niets voor jou? Of de website vindt je gravelroutes van 160 kilometer van Eibert Jongsma of Gerrit Wansink. Voorgereden tijdens “Dirty Kanzelled” tijdens de eerste lock-down. Of pak de MTB voorbeeld route “Dirty Demptâh M Arjan Adema” Voor op de weg hebben we de voorbeeldroute “Dirty Demptâh Maartje Verhagen” op de website geplaatst.

Leuk idee, maar vind je de afstanden veel te ver? Dan rij je toch de halve Dirty Demptâh? Of de kwart Dirty Demptâh. Alles kan! Jan Brouwer, bekend van de vele gravel routes rondom Deventer heeft zijn voorbeeld route ook ter beschikking gesteld. Je vindt deze onder “Dirty Demptâh de halve G Jan Brouwer”

Is dat buiten fietsen in de winter, en dus vies worden, niets voor jou, & fiets je liever binnen? Rij de Überpretzel in Watopia.

Nog enkele aandachtspunten

  • Fiets de route op 28 of 29 november.
  • Hou je aan de dan geldende Corona richtlijnen van de overheid, #ridesolo of met maximaal 4 personen.
  • Het is volledig unsupported, zorg dus zelf voor genoeg eten en drinken. De horeca is hoogstwaarschijnlijk nog dicht dus neem genoeg mee.
  • Neem een mondkapje mee voor een eventuele stop bij supermarkt of tankstation.
Dirty Demptâh wordt mede mogelijk gemaakt door de sponsors van dit evenement: Profiel Fietsen Riesewijk, en Sportvoedingwebshop.com

Dirty Demptâh Tips & Tricks

#1 Maak je eigen route – Hans de Goede

Vroeger, voor de Coronatijd, kon je als Zwaluw gewoon naar het startpunt bij de Scheg. Daar was altijd wel een groep die een route uit het tourprogramma ging doen, of iemand die een andere leuke route wist. Nu we alleen in kleine groepjes kunnen rijden, zijn we meer aangewezen op de routes die je zelf kent. Maar ook de site van de WSV de Zwaluwen geeft uitkomst. Als je een navigatie/fietscomputer op je fiets hebt, dan kan je een van de routes van deze site downloaden. Even wennen, zelf opletten, maar er zijn veel en mooie routes.

Je kan natuurlijk ook zelf je route maken, maar hoe doe je dat?
Veel fietscomputers kunnen zelf een route maken. Je geeft dan de afstand op en de fietscomputer maakt dan een route. Dit zijn echter niet bepaald mooie routes en je moet dus maar afwachten waar je langs gaat.

Beter en leuker is het om een route thuis op je PC te maken. Op een groot scherm kan je veel beter bekijken hoe je de route kan laten lopen en over welke soort wegen. Er zijn veel online programma’s waar je dit mee kan doen. De simpelste is natuurlijk een knooppuntenroute, maar ook de fietsersbond en Ride with GPS hebben best aardige programma’s om een route te maken.

Afhankelijk van welke fietscomputer je hebt, bieden deze ook online programma’s aan. Zo heeft Garmin zijn GarminConnect en hebben Wahoo en Mio ook hun eigen routeplanners.

Daarnaast zijn er routeplanners van Strava en Komoot.
Strava was lang leidend, maar sinds kort kan de routeplanner daarvan alleen in de betaalde versie worden gebruikt. Hiervoor moet je een abonnement afsluiten en de kaarten van deze routeplanner zijn niet zo goed.

Ik ben daarom uitgekomen op Komoot. Hier kan je met een gratis pakket routes plannen in één regio. Een volgende regio kost eenmalig ca €4,-. Een werelddekking kost eenmalig ca €30,-. Deze kaarten krijgen daarna regelmatig een update. Voor Wahoo en Garmin zijn apps ter beschikking om je Komoot-route makkelijk naar je fietscomputer te sturen. Maar je kan ook gewoon een GPX-bestand aanmaken en downloaden.

Het maken van routes in Komoot gaat vrij intuïtief. Maar het is wel handig om eerst even te kijken in de hulpgidsen. Dit zijn gidsjes waar in het kort een onderwerp wordt behandeld. Geen moeilijke studie, je hebt snel wat handigheidjes op een rij.

Met de volgende handelingen maak je een simpele route:

  • Begin bij het maken van een route eerst met het kiezen van de sport. Voor een route op de racefiets, gaat Komoot langs andere wegen dan bij een route voor de mountain- of gravelbike.
  • Stel daarna ook je conditieniveau in en kies of je een route wil van A naar B of een route die weer bij de start uitkomt.
  • Ga daarna naar de kaart en klik op het punt waar je je route wil laten beginnen. Je krijgt dan een menu waarbij je klikt op “hier starten”.
  • Klik daarna op de kaart op het punt waar je je route naar toe wil laten gaan en klik op “Als bestemming instellen”. Je hebt nu al een route gemaakt, maar de heen en terugweg zijn het zelfde.
  • Ga op de kaart naar een punt waar je de route langs wil laten gaan en klik op “Aan route toevoegen”. Nu ziet de route er al wat beter uit. Deze laatste stap kan je herhalen voor meer punten.

Dit zijn de eerste stappen. Probeer hier wat routes mee te maken. Er zijn veel meer handigheidjes, maar die leer je later wel.

#2 Voeding en kleding – Arjen Bouwman

Bij herhaling wijzen wij onze trainingsgroep op goede voeding en drinken onderweg.

  • Dat begint bij een goed ontbijt! (Beetje teveel is beter dan een beetje te weinig.)
  • Na een dik uur op de fiets is het goed om te beginnen met wat voeding. (Tip: de lege wikkels stop je onder je shirt.)
  • Tegelijkertijd begin je met drinken. Houje niet van water, limonadesiroop is een oplossing. Of natuurlijk een isotone dorstlesser.
  • Voor een goed herstel adviseren wij onze rensters en renners binnen 30 minuten na de training: proteïne en eiwit. Inderdaad een bakje kwark met wat muesli.
Ook de juiste kledingkeuze is van belang:
  • Blote benen in deze tijd is not done. tenzij ze goed (vet) zijn ingesmeerd om zo de kou uit je lijf te houden.
  • Beenstukken zijn misschien een beter alternatief.
  • Of eind november (<15 graden) kun je al je winter broek aan.
  • Regent het: smeer je benen in met vaseline of uierzalf dan kruipt de kou (vocht) niet je benen in en trek dan broek of beenstukken aan.
  • Laagjes kleding; een windstopper is een ideaal kledingstuk. Ook als je stil komt te staan met een lekke band.
  • Denk ook aan regen overschoenen voor behoudt van je schoenen en weer die kou.
  • Door je hoofd verlies je heel veel warmte een ondermuts houdt je hoofd warm.
  • Ook een buff (nekwarmer) is een kledingstuk die onze jeugdrenners in de kast hebben liggen.